playa's - Reisverslag uit San Juan de la Maguana, Dominicaanse Republiek van Jan en Cisca Mijn - WaarBenJij.nu playa's - Reisverslag uit San Juan de la Maguana, Dominicaanse Republiek van Jan en Cisca Mijn - WaarBenJij.nu

playa's

Door: Cisca

Blijf op de hoogte en volg Jan en Cisca

12 Januari 2015 | Dominicaanse Republiek, San Juan de la Maguana

Van de ene playa naar de andere is een sensatie... ondanks de regen soms stortregen, was het een superdag. We zijn met de whakoe whakoe (een klein busje een soort Ford Transit model) richting San Juan gereden. Onderweg stapten steeds meer mensen in en op den duur zaten we met 24 man erin geperst. Gesloopt konden we eindelijk na 2 1/2 uur op onze benen staan . We zijn gearriveerd in gasper hernandes. Alle dorpen langs de kust lijken op elkaar , een wirwar van brommers en auto's wat compleet door elkaar heen rijdt. Daar stonden Jaimy, Mary en Charlie al op ons te wachten. Op naar een paradijselijk baunty strand. De omgeving is prachtig, heel erg groen en overal staan palmbomen, mango- en amandelbomen.
Eerst maar even koffie in een Frans cafeetje. Onderweg kwamen we langs een lagune met water zo groen... we waren goed en wel gearriveerd en het begon te stortregenen en is niet meer opgehouden. Maar we lieten ons niet kennen, we hebben in de stortregen heerlijk gezwommen in de blauwgroene golven, zo helder als de kleur van glas. Zie de foto's. Het water was bijna lauw, in de regen zwemmen is al een sensatie op zich.Daarna naar playa Diamant... Dit zou het mooiste strand van de Noordkust moeten zijn maar het was 1 grote vuilnisbelt van troep wat aangespoeld was, er kwamen mensen aan met hoge verwachting en je zag de gezichten betrekken van teleurstelling. Het was een komen en vooral gaan van Veel mensen.
Daarna naar playa Grande. Ook een stand met palmbomen, blauw water met hoge golven. Alles in de stortregen bekeken. Maar dat mag de pret niet drukken, we gaan zeker met mooi weer nog een keer terug. Onderweg bij de Franse bakker een heerlijk stokbrood (zelfs dat hebben ze hier ook) meegenomen en onderweg opgepeuzeld. Als je tussen eenvoudige mensen leeft die alleen het hoognodige hebben voel je je al snel lux met zo' heerlijke stokbrood. Alles smaakt 20 x lekkerder. Na de regen is alles weer fris en de geuren van de bomen en plantenrijk een sensatie.
We hebben een heel gezellige dag gehad ondanks de verschrikkelijke whakoe whakoe. S' avonds werden we midden in de stad van Puerto Plata gedropt in het donker, maar we zijn uiteindelijk na 3 uur rijden goed thuis gekomen. Je moet hier wel uitkijken en op je tellen passen, want ze proberen alles om zoveel mogelijk geld bij je los te peuteren. Het is overal onderhandelen met geld. Anders betaal je het driedubbele.

• 13 Januari 2015 - 09:20

Gudrun:

Ha die Cis en "Richard "(even onderonsje he Cis!),

Nou, jullie krijgen al echt een blik op de komende nieuwe wereld zo zeg!
    Prachtig hoor dat heldere water en die stranden!
    En zo fantastisch dat jullie dat zo allemaal combineren, niet alleen met je kids, maar ook met de
    velddienst en zulke leuke reacties krijgen!

Fijne tijd daar verder, hartelijke groeten voor de brs en zrs en
    Jehovah's zegen toegewenst verder!

Groetjes van Gudrun en Frans.

• 14 Januari 2015 - 08:51

Elly:

Heerlijk om te lezen. Probeer me de geuren na de regen voor te stellen. En dan 'vechten' wie het puntje van het stokbrood mag.
    Hier regent (en waait!) t ook, maar mooi en lekker is dat helemaal niet! Maar we zullen niet klagen; zijn in de kerstvakantie naar Portugal geweest voor 10 dagen 'lente' en verrassen van mijn ouders die daar nu nog zijn.
    Geniet elke dag Jan&Cis, jullie missen hier niets hoor!

Groeten van Udo & Elly, Feline en Ines

• 15 Januari 2015 - 09:21

Elsemiek:

geweldig geweldig, ik zou bij jullie willen zijn !